Columns,  Home

Rekeningrijden, is het écht nodig?

Beste lezer, het is al sinds ik op deze wereld leef een terugkomend ‘hot-item’, namelijk het rekeningrijden. Iedereen met een auto betaalt wegenbelasting maar de overheid wil dat we per kilometer gaan betalen voor onze rit. We willen allemaal snel de auto pakken om van A naar B te gaan en weer terug, we betalen ons al scheel aan brandstof want de brandstofprijzen rijzen weer de pan uit met bijna twee euro per liter! Tóch willen we niet gebonden aan huis zitten en geven we misschien wel honderd euro (of meer) per maand uit om onze auto een volle tank te geven. Autorijden is dus al voor de overheid een soort goudmijntje zou je denken want de mensen die zo ‘n beetje mijn leeftijd hebben of ouder zijn die kennen het kwartje van Kok ook nog wel dat in de jaren negentig is ingevoerd. Daarnaast zijn de belastingen en verkoopprijzen van brandstof in de afgelopen jaren behoorlijk gestegen. Ga maar eens in guldens rekenen wat een liter benzine kost… Namelijk meer dan 4 gulden! Inderdaad, ik ben niet ouderwets, maar nog wel van die tijd 😊

“Autorijden is dus al voor de overheid een soort goudmijntje zou je denken”

Er waren uitspraken dat het kwartje van Kok maar tijdelijk zou zijn maar uit onderzoek blijkt dat het nooit is teruggedraaid. We betalen momenteel nog steeds flink meer per liter aan de pomp en met de plannen die al jaren geregeld worden teruggehaald probeert de overheid nog meer geld te ‘graaien’ bij autorijdend Nederland. Afrekenen per kilometer en dan de vraag; hoeveel gaat een kilometer kosten? Er gaat als het aan de overheid ligt een tweedeling komen, want met een nieuwe elektrische auto ga je minder betalen dan met een oudere benzine auto. Om het helemaal een hoger slagingspercentage te kunnen geven wordt zoals bij veel dingen ook aan het milieu gedacht. De bevolking die keihard werkt moet dat probleem oplossen door gewoon de belastingen te verhogen op vervuilende producten en de échte macht beoefenaars merken er weer niets van! Je zou bijvoorbeeld maar een gezinnetje hebben met twee kinderen en iets hoger dan het minimum loon zitten en een benzine auto bezitten… Hoe ga je dat financieel ophoesten met de actuele adviesprijzen van een elektrische auto?

“Afrekenen per kilometer en dan de vraag; hoeveel gaat een kilometer kosten?”

Ik ben zelf een voorstander om de wereld gezonder te maken, maar hebben ze dat niet vele jaren eerder kunnen bedenken? Bijna niemand trok zich in de jaren zestig, zeventig, tachtig en deels jaren negentig nog iets aan van het milieu en nu staat het er en het vliegt en rijdt rond… Was er toen werkelijk geen doorslag mogelijk? Het waren toen betere tijden en alles begon zich te ontwikkelen op brandstof. Om de hoek een pompstation en de brandstofprijzen waren een lachertje! Tanken deden we gewoon even en met die auto ‘s reden we kris kras door het hele land, Europa of zelfs de hele wereld! Net zoals nu… Gaat Nederland voorzichtiger met de auto om als er straks vanaf 2030 rekening wordt gereden? Is autorijden dan nog wel voor iedereen betaalbaar? De afgelopen jaren werd het rekeningrijden of de kilometerheffing na een periode afgewezen en ging het weer voor een tijdje het archief in, maar hoelang faalt dit plan nog? Dagelijks zijn er veel mensen die het openbaar vervoer pakken en natuurlijk is dat een goed maar toch onhandiger alternatief. Je moet vroeger weg, wachten op de bus, trein of metro en niet te vergeten de tram. Je zit met velen tegelijk, soms staande in het openbaar vervoer en je moet soms een eind lopen om bijvoorbeeld op kantoor te komen.

“Gaat Nederland voorzichtiger met de auto om als er straks vanaf 2030 rekening wordt gereden?”

Je rijdt met je auto rond als mobiele kapper / kapster of je bent een ICT ‘er die je geld moet verdienen door bij klanten thuis problemen op te lossen… Dan is er nu nog niet zoveel aan de hand, maar als je straks elke kilometer moet afrekenen dan kan het verhaal nog weleens anders worden. Natuurlijk hangt het ervan af wat de ‘kilometerprijs’ wordt maar dit (nu nog demissionair) kabinet kennend wordt toch wel rekening gehouden met het milieu en de betalingsplicht aan Brussel! Het vervuilende moet opgeruimd worden en ‘men moet maar mee met de nieuwe ontwikkelingen rondom het milieu…’ Natuurlijk is dat goed, maar wie verzint de eerste oplossing zodat het ook voor de portemonnee van de bevolking het meest gunstig is? Ik hoor allerlei plannen maar wat ik niet hoor zijn goede oplossingen zodat het door iedereen betaald kan worden… Dat is jammer, het is ook best wel triest voor sommigen onder ons… Want hoe gaat hun milieuvriendelijke toekomst eruit zien? Een beter milieu begint bij iedereen, maar het moet wel kunnen! Dagelijks met zoveel mensen op de weg die je niet zomaar kunt wegvegen… Velen hebben de auto nodig en die moet betaalbaar blijven!

“Een beter milieu begint bij iedereen, maar het moet wel kunnen!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *