
Een autocorrectieverhaaltje
Je kent het vast wel, de autocorrectie op je telefoon of computer. In plaats van het woordje flut verschijnt het woordje prut. Een verhaaltje kan er leuk door worden, maar of dat in dit geval zo is laat ik aan de lezers over. Jan is groente en fruitverkoper in een winkel, maar terwijl hij op de kassa pompoenen intypt komen er meloenen tevoorschijn. De software op de kassa maakt gebruik van autocorrectie want je wilt toch niet dat de bon van de klant volstaat met spellingsfouten? De meloenen worden met een diepe zucht vervangen voor pompoenen en zo is het lijstje weer compleet. Terwijl Jan een appje ontvangt met een bestelling stuurt hij een bericht terug. 2 kilo tomaten was wat de klant vroeg, maar per ongeluk verstuurt Jan akkoord met de bevestiging van 2 kilo nitraten…
Dat was dan toch ook een blunder! Hij maakt het ongedaan door het bericht te wissen en maar hopen dat de klant de nitraten niet heeft gelezen. Lachend rijdt Jan naar de klant toe om de twee kilo tomaten te brengen en terwijl hij daar aankomt begint de klant keihard te lachen. Bedankt voor je 2 kilo nitraten is wat de klant zegt en Jan begint te klagen over de spellingscontrole op zijn telefoon. “Ik heb geen geduld met dat ding en dan heb ik het voor je het weet verzonden”… Gelukkig is het geen oud en nieuw meer en Jan vervolgt zijn rit naar andere klanten. Onderweg stopt de auto met een rood lampje. Er lijkt olie te zijn weggelopen uit de auto en Jan stuurt een appje naar de wegenwacht.
Hij krijgt meteen antwoord en er wordt gevraagd naar wat hij op het dashboard ziet. Dan antwoordt hij ‘ik zie een rood lampje met een soort kannetje’ en verder wil de auto niet meer starten. De medewerker van de wegenwacht antwoordt via de app ‘we komen banaan’ en Jan wist dat het ‘we komen eraan’ moest zijn. Een half uur wacht Jan bij de auto maar dan komt de wegenwacht. Ondertussen heeft hij zijn klanten gewaarschuwd dat hij wat later komt vanwege autopech. Zijn vrouw heeft hij geappt met de mededeling dat de auto weer een uitbater heeft in plaats van een kater! Hij smijt het toestel op de bijrijdersstoel en wacht tot de ‘mobiele monteur’ de auto weer heeft gerepareerd.
Een goede drie kwartier later rijdt hij weer rond en kan gelukkig alsnog de klanten naar tevredenheid de bestellingen afgeven. Nadat hij bij de laatste klant weg is geeft hij door aan zij vrouw dat ze kan beginnen met het eten warm te maken en hij zin heeft in iets lekkers als toetje, maar dan nét even anders als op andere dagen! Waar heb je zin in vraagt vrouwlief en Jan antwoordt ‘in een blaadje sla’ terwijl dit rozijnen vla moet zijn. Gelukkig heeft Thea, de vrouw van Jan al lang in de gaten dat het nog weleens geregeld fout gaat met het appen van Jan dus voor de gein zet ze hem ‘s avonds een blaadje sla voor terwijl de rozijnen vla in de koelkast staat. Maar wat is dit?! Vraagt Jan, ik wilde rozijnen vla en ik krijg een blaadje sla toe… Toen pakte Thea haar telefoon en liet Jan zien wat hij had geschreven.
Jan pakt de telefoon van zichzelf en vraagt om dit uit te zetten. Ik wordt er knetterbek van lacht hij naar zijn vrouw en Thea zet de functie uit. Jan heeft zelf niet zoveel verstand van computers en telefoons. Hij weet hoe hij een appje moet versturen en de dingen moet doen die moeten en voor de rest kan het hem geen biet schelen! Dan komt de zoon binnen. Hij komt kijken naar de software van de kassa. Ook daar moet het vanaf, maar dat gaat niet zo makkelijk als gedacht… De laptop wordt aangesloten op het apparaat en samen kijken ze door de instellingen. Jan doet alsof het hem heel veel interesseert, maar in werkelijk zou hij het ding nog liever door het raam smijten en gewoon ouderwets een kassa gebruiken zoals vroeger. Geen gezeur, geen spellingcontrole, gewoon kop erbij en afrekenen maar! Zoonlief zegt dat Jan met de tijd mee moet en dat dit bij de tijd hoort. Alles kan met elkaar communiceren, ook met administratie en voorraadbeheer.
Jan gelooft het allemaal wel en ze kijken een uur lang in de settings van de kassa. Er kan geen knopje worden gevonden om autocorrectie uit te vinken, dus is hij daar mooi klaar mee. Jan stuurt een berichtje naar de leverancier van de kassa met de vraag of de autocorrectie eraf kan, maar in plaats daarvan maakt de tekstverwerker van het mailprogramma er auto injectie van en toen was Jan er even helemaal klaar mee! Hij pakt zijn bak met chips en samen maken ze een afspraak met de technische dienst van het kassa systeem om dit alsnog te laten aanpassen. Maar het aanpassen werd per ongeluk door zoonlief automatisch vervangen door aanpappen, dus daar kwam nog een grappige reactie op door de persoon die kwam om de software van de kassa te updaten. Dát was namelijk de enige mogelijkheid en zo gezegd zo gedaan. Gelukkig is het even later klaar… De kassa kan nu gewoon zijn ding doen zonder gedoe!
Jan stuurt een appje vanwege een verstopte wc-pot. De loodgieter kan pas in de middag komen dus dan maar even bij de buren naar de wc. In zijn appje heeft hij het over een verstopte wc pot maar de loodgieter stuurt terug dat hij extra korting zal geven omdat het wat langer duurt voordat hij kan komen. Na de reparatie krijgt Jan de rekening en tot zijn grote verbazing ziet hij daar staan dat de verstopte pot is ontpopt en hij begint enorm hard te lachen met als gevolg een verbaasde blik van de loodgieter. Jan loopt naar zijn portemonnee om contant te betalen. ‘Dankje voor het ontpoppen van mijn wc pot’ is wat Jan tegen de loodgieter zegt en samen lachen ze er nog even om onder het genot van een lekker kop koffie!

